Spring menu over og gå til indholdVend tilbage til forsidenGå til vores guide for tilgængelighedNæste indlæg:

Den ultimative guide til

Den gode donationsformular

Ønsker jeres organisation donationer eller medlemmer, er det helt afgørende, hvordan jeres formular ser ud. Vi sætter derfor fokus på donationsformularen i denne guide.

Donationsformularen er hjertet i enhver god fundraisingkampagne. Hvis din organisation ønsker flere donationer, er det derfor afgørende, at jeres formular er konverteringsoptimeret. Jeres formular har med andre ord den fornemme opgave at sikre, at en person, der ønsker at donere på jeres hjemmeside, også færdiggør donationen.

“Et beløb, et par felter og en donationsknap er vel alt, der skal til?”, kunne nogle måske finde på at reducere det til. Men læser du med her, ved du, at der er mere i det end som så. Når det er sagt, er det smertefrit at skabe den rigtige donationsformular, når man har skrevet sig nogle centrale huskeregler bag øret.

Vi gennemgår her, hvad den gode donationsformular skal indeholde – og giver et par tips og tricks med på vejen.

Målret din formular

Vi ser igen og igen, at målrettede formularer konverterer bedre end multi-formularer. Vi anbefaler derfor, at du tager højde for, om din formular skal understøtte en enkeltstående donation, en fast donation eller måske et medlemskab. Lav også forskellige landingpages f.eks. til privatpersoner og til virksomheder. På den måde bliver selve formularen så simpel som muligt, og I kan tilpasse sproget på siden mere direkte, så det er målrettet henholdsvis virksomheder og privatpersoner. 

Børns Vilkårs hjemmeside vælger man først, om man ønsker at støtte en enkelt gang, eller om man ønsker at give et fast månedligt beløb. Når man har valgt, bliver man taget videre til den relevante formular.

Formularens fem grundtrin

Mere end 80% af donationstrafikken kommer fra mobil og tablets, så hvis formularen ikke er mobilvenlig, er jeres digitale fundraisingkampagner dømt til at fejle.

1. Beløb

Det bedste – og måske mest intuitive – sted at starte, er beløbet. Vi anbefaler, at I fastsætter tre beløb på forhånd og forudvælger ét af dem, så der er mindst muligt, giveren skal tage stilling til. Vælg beløbet med omtanke, da 60-80% af alle givere vælger det anbefalede beløb.

Giv også mulighed for at indtaste et valgfrit beløb i tilfælde af giveren selv har et beløb i tankerne. 

Beløbsfeltet skal stå klart og tydeligt, så det adskiller sig fra resten af formularen. Den kommende donor må aldrig være i tvivl om, hvilken aftale de er ved at indgå med jeres organisation.

Vi har god erfaring med “skæve” beløb, som Unicef har anvendt. Ovenstående er en oversigt, der er anvendt inden den egentlige donationsformular. De har her inkluderet en forklaring på, hvad et givent beløb kan gøre af forskel, hvilket understøtter den følelsesmæssige forbindelse til sagen.

Tip: Gør jeres formular mobilvenlig
Mobiltelefonen er kongen af donationstrafik. Mere end 80% af donationstrafikken kommer fra mobil og tablets, så hvis formularen ikke er mobilvenlig, er jeres digitale fundraisingkampagner dømt til at fejle.

En mobiloptimeret formular skal have så få felter som muligt – undgå f.eks. at bede om en masse personfølsomme oplysninger. Jeres givere donerer måske til jer i toget på vej til arbejde, og det er ikke der, de har lyst til at taste kortoplysninger eller CPR-nummer ind. MobilePay og den nye BS App er derfor klare vindere på mobiltelefonen.

2. Betalingsmuligheder

I forlængelse af beløbet skal giveren have mulighed for at vælge det betalingsmiddel, vedkommende foretrækker. Hvilke betalingsmidler I bør vælge, afhænger af flere ting – bl.a. jeres målgruppe, økonomi, samt størrelsen og frekvensen af de bidrag, I forventer at modtage.

Forskellige målgrupper foretrækker forskellige betalingsløsninger. Ældre mænd er glade for Betalingsservice, mens unge – og kvinder især – foretrækker MobilePay. Tilbyd de betalingsløsninger, som din målgruppe er mest tryg ved og tilbyd altid mere end én.

Betalingskort, MobilePay Subscriptions, SMS og Betalingsservice er de mest populære betalingsmidler, og de har alle sine unikke fordele: 

Læs mere om de forskellige betalingsmidler, og hvad det kræver at komme i gang:

Tip: Brug MobilePay Subscriptions til dine månedlige donationer
Jo færre personlige oplysninger, giveren skal indtaste, jo flere konverteringer får I. MobilePay Subscriptions vinder i disse år frem som alternativ til Betalingsservice, da MobilePay Subscriptions lader dine givere tilmelde sig en betalingsaftale med ét enkelt swipe. Som bonusinfo er løsningen særlig populær blandt kvinder og unge.  

3. Personoplysninger

“Vil du gifte dig med mig?” Det er få, der stiller det spørgsmål på første date, men indsamlings- og medlemsorganisationer har en tendens til at benytte sig af denne taktik, når de kræver at vide alt om donor fra start.

Vi anbefaler, at I spørger om så lidt information som muligt i donationsformularen, så giveren føler sig tryg med at give den data, I efterspørger, og så det er nemt og hurtigt og udfylde formularen. 

Navn og e-mail er typisk de mest væsentlige og brugbare oplysninger – de bruges først og fremmest til at sende en kvittering på donationen, og de kan også anvendes efterfølgende til at sende nyhedsbreve. Men overvej f.eks. om det er nødvendigt at spørge om en adresse eller et telefonnummer, medmindre sidstnævnte bruges i forbindelse med en betaling.

Hvis I ønsker at tilbyde giveren skattefradrag for en donation, kan I, som Amnesty International har gjort, tilføje det som valgmulighed i formularen, hvorefter giveren indtaster sit CPR-nummer.

Tip: Byg relationen op gradvist
“Vil du gifte dig med mig?” Det er få, der stiller det spørgsmål på første date, men indsamlings- og medlemsorganisationer har en tendens til at benytte sig af denne taktik, når de kræver at vide alt om donor fra start.

Spørg om så lidt information som muligt til at starte med, og vent med at spørge om mere information til det er relevant. Det kan f.eks. være i et takkeopkald som en del af velkomstforløbet eller i en årlig statusmail, hvor man beder om CPR-nummer, hvis donor ønsker skattefradrag. 

En glad donor vil med tiden give jer flere oplysninger om sig selv, når relationen tillader det.

4. Støt-knappen

”Støt nu”, ”donér”, ”giv et bidrag”, “bliv medlem”… Kært barn har mange navne.

Knap-teksten skal selvfølgelig først og fremmest svare til den handling, man er ved at udføre. Find ud af, hvilken ordlyd I foretrækker, og eksperimentér evt. med forskellig tekst for at se, hvad der fungerer bedst til at sende giveren videre til betalingssiden. 

Den kommende donor må aldrig være i tvivl om, hvor de skal trykke henne for at komme videre i donationsflowet. Knappen skal være synlig på skærmen med en tydelig og læsbar tekst – både i størrelse og farve. 

5. Donationsbetingelser og datasikkerhed

I en tid med øget politisk fokus på fraud, donationsfusk og datasikkerhed er det vigtigt, at I viser, at I er en tryg organisation at donere til. Vær derfor tydelig om, at I passer godt på jeres giveres data, og gør det klart, hvilke betingelser man accepterer, når man giver en donation eller tegner et medlemskab.

Sørg for, at jeres betingelser fremgår og link til jeres privatlivspolitik, så der er rene linjer.

Tip: Lad jeres organisation skinne igennem
Dine givere donerer, fordi de har en følelsesmæssig tilknytning til din sag, som forstærkes af tekst og billeder.

Når du bygger din formular, er det derfor en god idé at sørge for, at den har samme design som resten af hjemmesiden. Derudover skaber det tryghed og sparer klik, at formularen er indlejret på hjemmesiden, så dine givere ikke sendes væk fra siden til at nyt domæne med et fremmed udseende.

Læs mere om, hvordan I skaber en god kontekst for jeres donationsformular.

Formularen på Sex og Samfunds hjemmeside er et godt eksempel på, hvordan det ser ud, når formularen er indlejret på hjemmesiden og matcher i styling.

Tak jeres givere

Sig tak! Som fundraiser er en af de vigtigste opgaver at udvise taknemmelighed over for sine givere – uden dem kunne I ikke eksistere som organisation. Så hold ikke igen med at fortælle, hvorfor I værdsætter dem, og hvilken forskel de er med til at gøre. Opret en takkeside, som din givere bliver dirigeret hen til efter de har foretaget deres donation.

Tip: Hav styr på jeres tracking
Bruger I penge på markedsføring, er det vigtigt, at I husker jeres tracking. Vi anbefaler derfor, at du som minimum har Google Tag Manager og en Facebook Pixel på siden, så du kan følge med i trafikke og lave retargeting. Pixel-tracking er dog under afvikling som følge at de nye EU regler. Det betyder, at du med fordel kan implementere Facebook Conversion API på konverteringssider. Løsningen er mindre fleksibel end Pixel-opsætningen, men den sikrer, at I får data på alle konverteringer.

Kom i gang

Det behøver på ingen måde at være en svær opgave at oprette den helt rigtige donationsformular for jeres organisation. Lad jeres organisation skinne igennem på siden, tænk over jeres databehov og overvej giverens oplevelse med formularen. Og husk at formålet med donationssiden er at forbinde giverne til en sag, som er vigtig for dem.

OnlineFundraising
Mere end 120 organisationer bruger abonnement- og donationsværktøjet OnlineFundraising til optimering af deres digitale fundraising. OnlineFundraising gør det nemt og enkelt for dig at designe formularer, der konverterer godt og understøtter jeres kampagnearbejde.

Tag kontakt til os, hvis du vil vide mere.