Digitale landsindsamlinger: Der er mere at vinde end administrationskroner

Hjerteforeningen dropper kontanterne ved årets landsindsamling for at spare på administrationen. Det er den vej, udviklingen unægteligt går, og der er mere end administrationskroner at vinde på digitaliseringen. Læs vores anbefalinger til, hvorfor og hvordan du bør digitalisere dine fysiske indsamlinger.

På Berlingske.dk kunne man for nylig læse, at Hjerteforeningen siger nej tak til kontakter og satser udelukkende på de digitale donationer med MobilePay og sms, når de i år skal ud og stemme dørklokker ved deres landsindsamling.

Det valg begrunder Hjerteforeningen med, at de kan spare bøvlet ved at skulle håndtere de mange kontanter og helt op mod 500.000 administrationskroner.

I Fundraisingbureauet ser vi ligesom Hjerteforeningen, at det er den vej, udviklingen unægteligt går. Generelt anbefaler vi at bevæge sig væk fra kontanterne og i stedet satse på de digitale betalingsmidler, når man samler ind fysisk – ikke bare til landsindsamlingerne.

I starten kan det måske betyde lidt færre, men formentlig større donationer, og der er mere at vinde end sparede administrationskroner, hvis man formår at udnytte de digitale muligheder rigtigt.

Her kan du læse vores anbefalinger til, hvordan du vinder mest muligt på digitaliseringen.

Få mest muligt ud af din digitale raslebøsse

Indsamler: “Vil du støtte vores arbejde?”

Giver: “Ja, men jeg har ingen kontanter.”

Indsamler: “Det gør ikke noget, faktisk tager vi slet ikke imod kontanter i år. Har du MobilePay? Ja? Alle tiders. Så sender du bare din donation til 123456. Du vælger selv, hvor meget du vil donere.”

Når man vælger, hvilket betalingsmiddel man skal skifte raslebøssen ud med, er MobilePay et oplagt valg: Over fire millioner danskere har app’en, og mange er vant til at bruge MobilePay til køb og betalinger.

Én måde at lade givere donere med MobilePay, er den løsning, der hedder MobilePay MyShop: Giveren åbner sin MobilePay-app, indtaster et valgfrit beløb, som de sender til et sekscifret nummer, sådan som dialogen ovenfor illustrerer.

Barrieren for betalinger er lav, og MobilePay MyShop er dermed en effektiv digital raslebøsse – men heller ikke mere end det. Pengene rasler ind, men idet giveren lukker døren, ophører relationen. Den eneste information, du får med MobilePay MyShop, er nemlig det navn, giveren har registreret sig med i app’en og fire cifre af deres telefonnr. Du har dermed ingen mulighed for at kontakte giveren for at sige tak, eller for at holde kontakten.

Med andre ord er der nogle sidegenvinster ved den digitale udvikling, som du ikke får del i, hvis du satser på MobilePay MyShop. Der findes nemlig andre simple digitale løsninger med lav betalingsbarriere, såsom sms-donationer og andre af MobilePay’s løsninger, der giver dig mulighed for at opsamle data om dine givere.

Mulighederne med sms

Indsamler: “Vil du støtte vores arbejde med 100 kr.?”

Giver: “Ja, men jeg har ingen kontanter.”

Indsamler: “Det gør ikke noget, faktisk tager vi slet ikke imod kontanter i år. Har du en mobiltelefon? Ja? Så sms’er du bare GIV 100 til 1217. Så har du allerede givet 100 kr.

Du kan også få fradrag for din donation. Når du klikker på linket i den sms, du får som svar,  kan du oplyse dit cpr-nummer. Det skal vi bruge for at indberette din donation til Skat. Og hvis du er nysgerrig på, hvor meget vi samler ind, kan du skrive din email. Så får du donationsresultatet på mail, når dagen er omme.”

Vælger du at skifte kontanterne ud med en sms-løsning, får du givernes telefonnummer – og dermed muligheden for at opbygge en længere relation og holde kontakten. Tænk, hvis dine givere ved landsindsamlingen på sigt kunne konverteres til medlemmer og faste støtter?

Du kan tilbyde at lade giverne betale over deres telefonregning, eller ved hjælp af et sms keyword lede dem hen til en formular, hvor de kan betale med MobilePay – eller med kort, hvis de ikke har MobilePay.

  • Overtakserede sms keyword
    Med såkaldte overtakserede sms keywords kan du pitche en række beløb og lade giveren vælge, hvilket af disse beløb de vil donere ved at sms’e fx: GIV 35, GIV 75, GIV 150, GIV 250. Beløbet trækkes over giverens telefonregning. Transaktionsomkostningerne er højere end ved MobilePay, men barrieren er lige så lav.
  • Sms med link til anden betaling
    Vil du gerne tilbyde dine givere at betale med MobilePay? Så overvej, om du skal skifte det sekscifrede MobilePay MyShop-nummer ud med en løsning, hvor du ved hjælp af et sms keyword (uden betaling) sender dine givere over på en simpel formular, hvor de nemt kan betale et valgfrit beløb med MobilePay Online. Som svar på deres sms modtager de et link til en komprimeret formular, hvor de kan udfylde få oplysninger og klikke sig videre til en MobilePay-betaling.

Sig tak, tilbyd fradrag og hold kontakten

Vælger du en af de to løsninger ovenfor, kan du vinde mere på digitaliseringen end bare sparede administrationsomkostninger. Når giveren skriver et sms keyword, får du nemlig deres telefonnummer, og med det kan du:

  • Sige tak
    Når givere donerer på en af disse to måder, har du mulighed for at sige tak med en svar-sms.
  • Tilbyde fradrag
    I takke-sms’en kan du tilbyde dine givere muligheden at få skattefradrag for deres donationer ved at linke til en simpel formular på din hjemmeside, hvor de kan oplyse navn og CPR-nr. Det har både den fordel, at folk kan være tilbøjelige til at give mere, hvis de får fradrag for deres donation, og samtidig får du mulighed for at fede dit lead op med flere oplysninger om giveren.
  • Holde kontakten
    Takke-sms’en kunne fx indeholde et link til en side, hvor de kunne skrive sig op til at få indsamlingsresultatet på mail. Så har du pludselig også giverens mail og tilladelse til at kontakte dem.

Det er forståeligt, at der kan være noget nervøsitet og tilbageholdenhed ved at vælge den digitale vej, for barrieren er i første omgang højere. Men vindingerne i form af mulighederne for at opbygge en tættere relation og tilbyde mere information er store.

Om ikke andet er digitaliseringen en uundgåelig tendens, som vi spår vil tegne fremtidens indsamlinger, i takt med at teknologien bliver bedre, og folk får færre kontanter på sig.

Vi glæder os derfor til at følge dem, der tør gå foran og udforske de digitale muligheder. Hvad sker der fx, hvis man også spørger om abonnementsbetalinger i stedet for at satse udelukkende på enkeltdonationer?

Vil du lave et af de donationsflows, du har læst om ovenfor? I Fundraisingbureauet hjælper vi dig gerne sætte sådanne kampagner op. Kontakt os for at høre mere.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

Hold dig opdateret

 Vil du have nyheder, inspiration og viden om digital fundraising direkte i din indbakke?
Så bliv en del af fundraisingholdet og modtag vores nyhedsbrev.
Du kan forvente nyt i indbakken en gang om måneden, og kan altid afmelde dig via link i mail. Vi målretter indholdet af nyhedsbrevet baseret på dit kundeforhold, email- og webadfærd og deltagelse i events. Læs mere i vores privatlivspolitik.

Hvor digitalt modne er I?

Hvilke løsninger bruger andre velgørende organisationer?
Det har vi undersøgt!

Få den digitale modenhedsanalyse og bliv klogere på, hvilke løsninger de andre bruger. Hvad udfordrer, når vi tager de digitale briller på?

Du tilmeldes samtidig vores nyhedsbrev, så du også fremover kan holde dig opdateret på de nyeste trends og tendenser inden for fundraising. 

Vi målretter indholdet af nyhedsbrevet baseret på dit kundeforhold, email- og webadfærd og deltagelse i events. Læs mere i vores
Privatlivspolitik