Opdaterede regler: Det skal du skrive når du modtager sms-donationer

1. april kom der en opdateret udgave af Rammeaftalen, som alle, der tager imod sms-betalinger, er forpligtet til at overholde. Læs her, hvordan du sikrer dig, at du overholder reglerne for sms-donationer.

Når du spørger om sms-donationer, er du forpligtet på at oplyse dine givere/medlemmer om en række ting – gennem en såkaldt pligttekst.

1. april 2021 kom der opdaterede regler for, hvad du er forpligtet til at fortælle eller skrive i forbindelse med, at du modtager donationer på sms. Her trådte en ny version af Rammeaftalen, som alle, der tager imod sms-betalinger, er forpligtet til at overholde, nemlig i kraft.

I guiden her gennemgår vi, hvad du skal fortælle eller skrive i kampagnemateriale og kvitteringer, når du spørger om henholdsvis enkelte og faste donationer med sms-betaling.

Vær opmærksom på, at der gælder andre regler for køb, herunder vedtægtsbårne medlemskaber, hvor giveren får en modydelse i form af f.eks. medbestemmelse eller medlemsfordele. Læs mere om reglerne for køb i Rammeaftalen

Hvad er pligttekst?

Pligttekst er den information, din organisation er forpligtet til at oplyse, i forbindelse med at I spørger om sms-betalinger, som følge af lovgivning, bindende retningslinjer fra offentlige myndigheder eller brancheaftaler.

Er du i tvivl, henviser vi altid til Rammeaftalen.dk.

Pligttekst for enkeltdonationer

I det følgende finder du en oversigt over, hvad du skal skrive i dit kampagnemateriale, når du spørger om enkeltdonationer med sms-betaling. Vi gennemgår også, hvad du har pligt til at skrive til giveren efter donation.

Et eksempel

Lad os tage udgangspunkt i et eksempel, hvor en fiktiv organisation sender følgende støtteappel til potentielle givere på sms:

Støt indsamlingen til fordel for Syrien med 50 kr. Skriv STØT til 1217. Mvh. DinOrganisation, kontakt@dinorganisation.dk, +4545454637

Det kunne også have været et facebook-opslag eller en annonce. Kravene til pligttekstens indhold er det samme for trykte og digitale medier. Vær dog opmærksom på, at der gælder forskellige krav til placering og formatering. Det kan du læse mere om nederst i guiden.

Eksemplet ovenfor indeholder alle pligtoplysningerne for donationer med sms-betaling. Vi gennemgår dem én for én herunder.

1. Skriv tydeligt, hvad der betales for

Ifølge Rammeaftalen har du pligt til at oplyse om karakteren af tjenestetypen. Skriv derfor tydeligt, at der er tale om en donation til en indsamling.

I dette tilfælde: “Støt indsamlingen til fordel for Syrien med 50 kr. Skriv STØT til 1217. Mvh. DinOrganisation, kontakt@dinorganisation.dk, +4545454637″

2. Beløbet skal fremgå tydeligt

Det samlede beløb for sms-transaktionen skal fremgå tydeligt. Det betyder, at det skal skrives med minimum samme skriftstørrelse som det keyword og den short code, giveren/medlemmet skal taste for at foretage betalingen, eller fontstørrelsen i feltet, hvor giveren/medlemmet skal indtaste sit mobilnummer.

I eksemplet ovenfor: “Støt indsamlingen til fordel for Syrien med 50 kr. Skriv STØT til 1217. Mvh. DinOrganisation, kontakt@dinorganisation.dk, +4545454637″

Du behøver ikke skrive ”+ trafiktakst”, når der er tale om donationer. Det er kun nødvendigt, hvis der efterfølgende skal downloades filer eller lignende.

3. Kontaktoplysninger

Du har altid har pligt til at at oplyse kontaktinformation på din organisation. 

I eksemplet ovenfor: “Støt indsamlingen til fordel for Syrien med 50 kr. Skriv STØT til 1217. Mvh. DinOrganisation, kontakt@dinorganisation.dk, +4545454637“.

Hvad med fortrydelsesret?

Formelt er der ingen fortrydelsesret på donationer til f.eks. velgørenhed. Det er dog generel praksis blandt de danske indsamlingsorganisationer, at man som giver altid kan fortryde og få tilbagebetalt en donation. Er det også jeres praksis, behøver I ikke oplyse om (manglende) fortrydelsesret.

Krav til kvittering

Du har pligt til at sende en kvittering til giveren, som skal indeholde:

  1. Information om, hvad der betales for
  2. Beløb
  3. Navn og kontaktoplysninger på din organisation.

Det vil sige, at alle de oplysninger, som du har pligt til at oplyse inden betalingen, har du altså også pligt til at sende i form af en kvittering til giveren, når betalingen er gennemført.

Den fiktive organisation fra eksemplet ovenfor kunne således skrive:

Tak for din donation på 50 kr. til vores indsamling til fordel for Syrien. Mvh. DinOrganisation, kontakt@dinorganisation.dk, +4545454637

Pligttekst for faste donationer (betalingsaftaler)

Når du spørger om faste donationer med sms-betaling, kommer her en oversigt over, hvad du skal skrive i dit kampagnemateriale. Vi gennemgår også, hvad du har pligt til at skrive til giveren efter donation.

Et eksempel

Når det kommer til abonnementsbetalinger, har Rammeaftalen fokus på kommercielle eksempler, hvor der gælder en del flere regler end for faste donationer.

Hvilke regler der gælder for faste sms-donationer, vil vi gennemgå herunder.

Lad os igen tage udgangspunkt i et eksempel, hvor den fiktive organisation fra før sender en støtteappel til potentielle givere på sms. Denne gang spørger de om faste donationer:

Støt indsamlingen til fordel for Syrien med en fast støtteaftale på 50 kr. om måneden. Skriv GIV til 1217. Mvh. DinOrganisation, kontakt@dinorganisation.dk, +4545454637

Det kunne også have været et facebook-opslag eller en annonce. Kravene til pligttekstens indhold er det samme for trykte og digitale medier. Vær dog opmærksom på, at der gælder forskellige krav til placering og formatering. Det kan du læse mere om nederst i guiden her.

Eksemplet ovenfor indeholder alle pligtoplysningerne for faste donationer med sms-betaling. Vi gennemgår dem én for én herunder.

1. Oplys alle de samme informationer som ved enkeltdonation

For abonnementsbetalinger, såsom medlemskaber skal pligtteksten indeholde alle de samme informationer som for enkeltdonationer. Du har altså pligt til at oplyse:

  1. Hvad der betales for 
  2. Beløb
  3. Navn og kontaktoplysninger på din organisation.

Dertil kommer en række yderligere informationskrav til abonnementsbetalinger på sms. 

2. Skriv, at der er tale om et abonnement

Når giveren tilmelder sig en betalingsaftale på sms, har du pligt til tydeligt at oplyse, at der er tale om et abonnement.

I eksemplet ovenfor: “Støt indsamlingen til fordel for Syrien med en fast støtteaftale på 50 kr. om måneden. Skriv GIV til 1217. Mvh. DinOrganisation, kontakt@dinorganisation.dk, +4545454637″

3. Frekvens skal fremgå tydeligt

Beløbet for aftalen skal fremgå tydeligt, ligesom det skal fremgå, hvor ofte aftalen opkræves.

I eksemplet ovenfor: “Støt indsamlingen til fordel for Syrien med en fast støtteaftale på 50 kr. om måneden. Skriv GIV til 1217. Mvh. DinOrganisation, kontakt@dinorganisation.dk, +4545454637″

Krav til kvittering

Når der er tale om en betalingsaftale, skal kvitteringen indeholde ovenstående information:

  1. Hvad der betales for
  2. Beløb og frekvens
  3. Information om, at der er tale om et abonnement
  4. Navn og kontaktoplysninger på din organisation.

Kvitteringen skal desuden indeholde information om, hvordan aftalen opsiges. Dette gøres typisk ved at informere om, at man kan skrive keyword + STOP.

Vores fiktive organisation fra eksemplet ovenfor kunne f.eks. skrive:

Tak, fordi du har tilmeldt dig en støtteaftale til fordel for indsamlingen til Syrien med en fast donation på 50 kr. om måneden. Ønsker du at opsige støtteaftalen, skriv da GIV STOP til 1217. Mvh. DinOrganisation, kontakt@dinorganisation.dk, +4545454637

Det er desuden et krav, at der sendes en bekræftelse på opsigelsen, når en giver opsiger sin støtteaftale. 

Husk: Teksten på giverens telefonregning skal være retvisende

Det er et krav, at den tekst, der står på giverens telefonregning afspejler den donation, de har givet. I eksemplet, som vi har gennemgået ovenfor, kunne teksten på telefonregningen f.eks. lyde: “Donation til DinOrganisation”

Bruger du OnlineFundraising til at tage imod sms-donationer kan du læse, hvordan du ændrer denne tekst, i vores guide her

Krav til skriftstørrelse og placering

Pligt-informationerne, som vi har gennemgået ovenfor, skal være tydelige og læsbare i forhold til farve, placering og tid på skærmen (hvis der fx er tale om en video/tv-kampagne) på en sådan måde, at informationen faktisk kan opfattes af seeren/modtageren, inden de træffer beslutning om at give en donation.

Du finder de samlede regler til pligttekstens placering og synlighed ved radio- og tv-indsamlinger og -kampagner i Rammeaftalen.

Er du i tvivl, om du overholder reglerne, henviser vi altid til Rammeaftalen. Du er også altid velkommen til at kontakte os, hvis du har spørgsmål til sms-donationer, eller gerne vil i gang.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

Hold dig opdateret

 Vil du have nyheder, inspiration og viden om digital fundraising direkte i din indbakke?
Så bliv en del af fundraisingholdet og modtag vores nyhedsbrev.
Du kan forvente nyt i indbakken en gang om måneden, og kan altid afmelde dig via link i mail. Vi målretter indholdet af nyhedsbrevet baseret på dit kundeforhold, email- og webadfærd og deltagelse i events. Læs mere i vores privatlivspolitik.

Hvor digitalt modne er I?

Hvilke løsninger bruger andre velgørende organisationer?
Det har vi undersøgt!

Få den digitale modenhedsanalyse og bliv klogere på, hvilke løsninger de andre bruger. Hvad udfordrer, når vi tager de digitale briller på?

Du tilmeldes samtidig vores nyhedsbrev, så du også fremover kan holde dig opdateret på de nyeste trends og tendenser inden for fundraising. 

Vi målretter indholdet af nyhedsbrevet baseret på dit kundeforhold, email- og webadfærd og deltagelse i events. Læs mere i vores
Privatlivspolitik