Start en støttekreds

Hvis I som forening, skole, museum eller lignende ønsker at oprette en støttekreds, hvad er så reglerne for indsamling? Vi vejleder dig her.

Denne artikel henvender sig til organisationer, der ikke allerede er indsamlingsgodkendt, men som ønsker at samle penge ind til organisationens formål.

Organisationen må gerne hverve medlemmer 

Medlemskaber adskiller sig fra donationer ved ikke at være fradragsberettigede. Det kræver ikke en indsamlingstilladelse at hverve medlemmer, men det er til gengæld en ret i forenings-Danmark, at man må hverve medlemmer ved uopfordrede henvendelser. 

Et medlemskab skal have en fast pris og være ”vedtægtsbåret” dvs. bestemt på en generalforsamling eller i bestyrelsen. Til et medlemskab er også en modydelse i form af f.eks. stemmeret og adgang til foreningens arrangementer.

Medlemskaber må godt være på forskellige pris- og indholdsniveauer som f.eks. ved ungdomsmedlem og familiemedlem.

Opret en indsamling

Ønsker I at lave en indsamling, skal I være opmærksomme på at overholde Indsamlingsloven. Indsamlingsloven gælder for enhver form for opfordring til at yde en donation dvs. et bidrag til et forud angivet formål. Det gælder også telemarketing og salg, hvor en del af købesummen går til et velgørende formål.

Ifølge Indsamlingsloven skal indsamlinger anmeldes til Indsamlingsnævnet, før indsamlingen påbegyndes. Hvis jeres indsamling er offentlig, skal I søge om tilladelse til indsamlingen senest to uger inden indsamlingens start.

Først når Indsamlingsnævnet har godkendt jeres ansøgning, kan I lovligt starte indsamlingen. 

Blanketter og vejledning kan findes på Indsamlingsnævnets hjemmeside.

Indsamlinger som IKKE kræver indsamlingstilladelse

I enkelte tilfælde må man godt lave indsamlinger uden at have en indsamlingstilladelse. Det kræver dog at der er tale om f.eks. privat indsamling ved et lukket arrangement, til et lokalt formål og/eller en privat indsamling jf. Indsamlingslovens §2.

Private indsamlinger er indsamlinger, hvor opfordringen rettes til nogen, der er indsamleren bekendt, eller personer, som har særlig tilknytning til indsamlingsformålet, fx er lokalt tilknyttede. Det kunne være sommerhusejere i et sommerhusområde, forældre på en skole etc.

Indsamling på Facebook eller med MobilePay?

Indsamlingsloven forholder sig primært til kontante indsamlinger, og den er uklar ift. elektroniske medier og indsamlingsmetoder. Vil du være på den sikre side, så søg altid en indsamlingstilladelse, hvis du f.eks. ønsker at have en indsamlingsformular på din hjemmeside, opfordre til MobilePay-bidrag i en Facebook-gruppe eller skrive en mail ud og bede om donationer blandt dine venner.

Er du i tvivl, om din indsamling kræver en tilladelse, så kontakt Indsamlingsnævnet.

Støttemedlemskaber som alternativt til en indsamling

Er I en eksisterende organisation, som ikke allerede er indsamlingsgodkendt, men som ønsker at samle penge ind til jeres formål, kan det være en idé at oprette en støttekreds. 

Vi anbefaler, at man opretter en støttekreds knyttet til jeres eksisterende organisation. Bestyrelsen eller generalforsamlingen godkender derefter etableringen af støttekredsen samt de forskellige typer støttemedlemskaber man ønsker, f.eks. guld til 500 kr. pr. år, sølv til 200 kr. pr. år og bronze til 100 kr. pr. år.  Vi anbefaler, at man opretter en selvstændig bankkonto til støttekredsen.  

Støttemedlemmer har ofte ikke stemmeret i hovedorganisationen, da det opfattes som et tillægsmedlemskab til det eksisterende engagement, man har i organisationen. 

Det er dog fuldt lovligt kun at være støttemedlem eller have flere støttemedlemskaber, hvilket betyder, at man gerne må opfordre folk uden for foreningen til at blive medlem og støtte arbejdet. 

I må dog ikke aktivt opfordre til, at man giver enkeltdonationer på andre beløb end medlemskabet, da der så er tale om en indsamling.

OBS! Artiklen er vejledende, og Fundraisingbureauet kan derfor ikke stilles til ansvar for evt. lovbrud. Er du i tvivl, om din indsamling eller praksis er lovlig, tag da kontakt til brancheforeningen ISOBRO eller de relevante myndigheder. Finder du fejl i artiklen, så skriv til frida@fundraisingbureauet.dk, så vi kan få den opdateret hurtigst muligt.

Fundraisingbureauet er specialister i digital fundraising. Har I brug for hjælp til medlemsformular og betalingsløsningerne til jeres indsamling? Så book en demo af OnlineFundraising.

 

 

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

Hold dig opdateret

 Vil du have nyheder, inspiration og viden om digital fundraising direkte i din indbakke?
Så bliv en del af fundraisingholdet og modtag vores nyhedsbrev.
Du kan forvente nyt i indbakken en gang om måneden, og kan altid afmelde dig via link i mail. Vi målretter indholdet af nyhedsbrevet baseret på dit kundeforhold, email- og webadfærd og deltagelse i events. Læs mere i vores privatlivspolitik.

Hvor digitalt modne er I?

Hvilke løsninger bruger andre velgørende organisationer?
Det har vi undersøgt!

Få den digitale modenhedsanalyse og bliv klogere på, hvilke løsninger de andre bruger. Hvad udfordrer, når vi tager de digitale briller på?

Du tilmeldes samtidig vores nyhedsbrev, så du også fremover kan holde dig opdateret på de nyeste trends og tendenser inden for fundraising. 

Vi målretter indholdet af nyhedsbrevet baseret på dit kundeforhold, email- og webadfærd og deltagelse i events. Læs mere i vores
Privatlivspolitik