Spring menu over og gå til indholdVend tilbage til forsidenGå til vores guide for tilgængelighedNæste indlæg: Forrige indlæg:

Tid til telemarketing

Stå sammen hver for sig. Sådan lyder mantraet, vi alle prøver at efterleve i de her dage. Men hvordan omsætter vi det til god og effektiv digital fundraising? Hvordan sikrer I den nærhed, det kræver at fastholde og få nye givere, når vi alle sammen skal holde afstand for at passe godt på hinanden? Telemarketing er et oplagt svar på det spørgsmål.

Telefonen kommer ikke i karambolage Corona-krisens krav om afstand. Faktisk er den et godt værktøj – ikke bare til at få donationer i en svær tid, men også til at holde kontakten med jeres donorer. Derudover danner Corona-krisen en fælles krisebevidsthed, som I effektivt kan tale ind i ved at vinkle jeres kampagner derefter.

I indlægget her tager vi pulsen på telemarketing og kommer med gode råd til kampagner, du kan lave nu – også selv om du er ny til telemarketing. Har du ikke før prøvet kræfter med telemarketing-kampagner, er nu nemlig et godt tidspunkt at komme i gang.

Telemarketing under Corona-krisen: Det har vi lært

I Storbritannien viser en undersøgelse blandt Telemarketing-bureauer en stigning i telemarketing-aktiviteten, siden Corona-krisen brød ud i landet: Det er nemmere at komme i kontakt med folk, og lysten til at snakke og hjælpe er stor. I flere tilfælde registrerer de britiske telemarketingbureauer også en stigning i indsamlede pund.

Der er ikke lavet tilsvarende undersøgelser i Danmark, men når vi spørger de telemarketing-bureauer, vi arbejder sammen med, såvel som de kunder, vi hjælper med telemarketingkampagner, er det det samme, vi hører: Svarraten for private givere er god, og hjælpevilligheden stor.

Hos det danske telemarketing-bureau Charity Guard har man også mærket effekten af Corona-krisen. I april måned blev 15% flere opkald besvaret sammenlignet med februar, og dertil kommer en stigning på 20% i den effektive samtaletid (den tid fundraiserne bruger på at samtale ud af deres samlede arbejdstid).

Flere danskere har taget telefonen, og flere har ønsket at snakke. I forhold til fundraising har særligt de organisationer, som arbejder nationalt og med sundhed og/eller Corona-relaterede problematikker, haft markant større succes med at få donorer til at lytte og støtte deres sager. Katastrofe og krise gør altid bestemte sager mere nærværende for mange mennesker, og visse af vores kampagner har performet over 40% bedre end før karantænen,” fortæller Thomas Muus Thorkilsen, direktør/CEO, Charity Guard til Fundraisingbureauet.

Han understreger, at det stadig er for tidligt at afgøre, om der er tale om en vedblivende tendens.

Et godt tidspunkt til telemarketing

Tiden er altså til telemarketing: Folk har tid til at tage telefonen og villigheden til både at snakke og hjælpe er stor.

Som Thomas Muus Thorkilsen pointerer, performer nogle kampagner særligt godt lige nu. Mangler du inspiration, anbefaler vi to kampagnetyper:

  • Tjek ind med tidligere eller eksisterende givere
    Det er et godt tidspunkt at tjekke ind med jeres givere og medlemmer – i særlig grad for jer, som har udsatte givere og medlemmer (fx patientforeninger og foreninger, der beskæftiger sig med sindslidende, vold i nære relationer mm.). Dertil kommer, at det er en hård tid for mange, som mister deres jobs og oplever en nedgang i deres personlige økonomi. Det vil naturligvis give udslag i nogle hårde nej’er til at støtte, men over en bred kam viser erfaringer, at selv de, der må afvise en donation, er positive over at blive ringet op i den svære tid. Det er med andre ord et godt tidspunkt at tjekke ind med jeres givere, sig tak og give muligheden for at give igen, eller forhøje deres faste bidrag.

    Telefonopkald kan desuden hjælpe jer forstå, hvordan krisen påvirker jeres givere og medlemmer. En viden, som kan være værdifuld for jeres kommunikation: Måske skal tonen, strategien eller manuskriptet revideres?

  • Hvervekampagne: Identifikation i krisen
    I krisetider bliver folk ikke mindre tilbøjelige til at give. Faktisk kan der være noget at vinde på at tale ind i den fælles krisebevidsthed. Som Pia Sandra Ernst, ansvarlig for indsamlingskampagner og bidragsyderprogrammet hos Sex og Samfund, fortæller i vores interview med hende: “Det er nemmere at tage udgangspunkt i noget, folk kan forholde sig til, end at ringe og nævne et problem, de aldrig har hørt om.” Så snart man nævner Corona, er folk sporet ind på, at det er vigtigt. Nøgleordene er nærvær og identifikation. Ved at koble jeres sag til noget, som er nærværende for jeres givere (Corona-krisen), bliver jeres sag tilsvarende nærværende. Corona-krisen kan etablere det, man inden for kommunikationsteori kalder common ground: et fælles fundament af identifikation, som overbevisende argumenter kan bygges på. Gør jer klart: Hvordan er målgruppen for jeres kampagne påvirket af Corona-krisen? Og hvordan påvirker krisen dem, I hjælper, og den sag, I kæmper for? Dér, i krydsfeltet mellem svarene på de to spørgsmål, ligger nøglen til en effektiv kampagne.

Det behøver ikke være svært at komme i gang

Har du ikke lavet telemarketing før, er nu et godt tidspunkt at prøve kræfter med det. Det behøver ikke være svært at komme i gang.

Vil I i gang med at lave telemarketing for første gang, er der gode grunde til alliere jer med et erfarent bureau.

Har I ikke budgettet til det, kan I også gøre det selv. Det kan virke som en stor ting, men sådan behøver det ikke være.

Hvis jeg har givet en enkeltdonation, må I gerne ringe mig op og spørge, om jeg har lyst til at give fast, ligesom I gerne må ringe til givere med en fast aftale og spørge, om de har lyst til at forhøje beløbet. Eller hvad med at ringe til dem, hvis aftale er gået i stå, og spørge, om de har lyst til at starte den igen – evt. med en anden frekvens, et andet betalingsmiddel eller et lavere beløb?

Hos Fundraisingbureauet står vi klar til at hjælpe jer, både med rådgivning og det tekniske. Du er altid velkommen til at tage kontakt.